3 przykłady reguł Marketing Automation

3 przyklady regul marketing automation

To pierwszy z planowanej serii artykuł poświęcony scenariuszom automatyzacji marketingu (marketing automation), w której będę chciał przybliżyć popularne i uniwersalne sekwencje. Na start 3 przykłady reguł marketing automation, które możesz w szybki sposób wdrożyć na swojej stronie lub sklepie. 

Zacznijmy od…

Czym jest marketing automation (automatyzacja marketingu)?

Jest to zbiór działań, które pozwolą Ci w automatyczny sposób prowadzić komunikację i inne działania marketingowe, oszczędzać czas oraz skalować Twoją działalność. Jednak nie jest to magiczne rozwiązanie, które od razu po wdrożeniu pozwoli wyjechać na ciepłe wyspy i cieszyć się słońcem (oraz zwiększającym się stanem konta)… Jednak znacząco przybliży Cię do momentu, w którym Twój biznes pracuje dla Ciebie. 

Narzędzia Marketing Automation dzięki zbieranym danym dotyczącym zachowań użytkowników tworzą ich profile behawioralne, dzięki czemu oprócz masowych działań mogą działać również 1-1, dopasowując indywidualnie do każdej osoby spersonalizowane treści (np. na stronie internetowej czy w wiadomości e-mail).

Jeżeli nie wykorzystujesz jeszcze żadnego narzędzia do automatyzacji marketingu i nie wiesz, które będzie odpowiednie dla Ciebie, napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację.
Pomożemy Ci wybrać właściwie. 

Jak zbudowane są reguły automatyzacji? 

Reguły automatyzacji składają się z 3 modułów [inne słowo znaleźć], które mogą być wielokrotnie używane (gdy chcemy stworzyć bardziej skomplikowaną regułę lub całą sekwencję automatyzacji).

Zdarzenie – wyznacza punkt początkowy i inicjujący daną regułę automatyzacji. Uruchamia się ona w momencie, gdy wystąpi określone zdarzenie. Przykładami takich zdarzeń są: 

  • Wejście na stronę o określonym adresie 
  • Otworzenie wiadomości e-mail
  • Kliknięty link znajdujący się w mailu
  • Dodanie produktu do koszyka
  • I dziesiątki innych… 

Warunek – po wystąpieniu zdarzenia pozwala sprawdzać dodatkowe kryteria, które muszą być spełnione przez kontakt, aby reguła została wykonana dla odpowiednich osób. Przykładowe warunki:

  • Minęło X czasu
  • Kontakt nie odwiedził strony o określonym adresie 
  • Kontakt dokonał zakupu 
  • Kontakt nie otworzył wiadomości od X czasu 
  • Kontakt posiada tag

Akcja – działanie, które zostanie zrealizowane w momencie wystąpienia Zdarzenia i spełnieniu wszystkich Warunków. Przykładowe akcje:

  • Wyślij wiadomość do kontaktu
  • Przypisz tag do kontaktu 
  • Dodaj kontakt do etapu lejka
  • Wyślij notyfikacje 
  • Zwiększ scoring o X punktów 

Mając już podstawową wiedzę, czym są reguły automatyzacji i z jakich elementów się składają, możemy przyjrzeć się kilku najpopularniejszym. 

1. Sekwencja powitalna

marketing automation sekwencja powitalna

Prawdopodobnie najpopularniejsza reguła marketing automation stosowana w e-mail marketingu, możliwa do wykorzystania dla każdego typu stron czy sklepów internetowych. 75% osób zapisujących się na newsletter lub dokonując zakupu, oczekuje otrzymania wiadomości powitalnej, co gwarantuje również wysoką otwieralność takiej wiadomości. Jest też doskonałym momentem, na rozpoczęcie budowania relacji z odbiorcą/klientem. Odpowiednie wykorzystanie sekwencji powitalnej pozwoli Ci uzyskać w przyszłości większy open rate wiadomości i częstsze zakupy. Warto w tej sekwencji wysłać więcej niż jedną wiadomość (komunikując z wyprzedzeniem, np. „Za dwa dni otrzymasz ode mnie kolejną wiadomość, w której opowiem Ci o…”). 

Jak zbudować taką regułę? 

Zdarzenie: Kontakt został dodany do listy 
Warunek: brak
Akcja: Wyślij wiadomość e-mail „Sekwencja powitalna 1” – natychmiast 

Opcjonalne akcje: 
Wyślij wiadomość e-mail „Sekwencja powitalna 2” – za 24 godziny
Wyślij wiadomość e-mail „Sekwencja powitalna 3” – za 48 godzin

2. Zapis do newslettera 

marketing automation zapis do newslettera

Jednym z podstawowych aktywów każdej firmy jest baza klientów (oraz potencjalnych klientów), więc dbanie o rozbudowę swojej własnej bazy, niezależnie od branży, w której działasz, powinno być dla Ciebie bardzo istotne. Dobrym sposobem, szczególnie w branży e-commerce jest prowadzenie newslettera, dzięki któremu informujesz (potencjalnych) klientów o swoich produktach, nowościach czy przecenach oraz budujesz relacje. Jeżeli chcesz zwiększyć liczbę osób, które subskrybują Twoje wiadomości, wykorzystaj poniższą regułę. 

Zdarzenie: Kontakt odwiedził X stron podczas jednej wizyty*
Warunek: Kontakt nie jest w naszej bazie 
Akcja: Wyświetl popup z formularzem zapisu na newsletter

* nie wyświetlamy formularza z newsletterem od razu po wejściu na stronę, a dopiero dla osób, które wykazały pewne zaangażowanie.

Opcjonalne akcje:
Wyślij kupon rabatowy na najbliższe zakupy
Wywołaj sekwencje powitalną 

3. Porzucony koszyk

przykład reguł marketing automation porzucony koszyk

Sekwencja, która przyniesie najszybszy zwrot z inwestycji – pozwoli dotrzeć do osób, które były najbardziej zainteresowane Twoimi produktami (dodały je do koszyka i nie dokończyły zakupu). Istnieje sporo powodów, dla których ktoś nie dokończył transakcji, zaczynając od braku czasu, nieodpowiedniego miejsca czy braku karty przy sobie. Warto dotrzeć do takich osób i pomóc im z dokończeniem transakcji. 

Ta reguła wymaga trochę więcej pracy i część ustawień jest inna dla każdego z systemów.

Zanim przejdziemy do ustawiania reguły automatyzacji, należy przygotować odpowiednie dane, które posłużą nam do dalszego ustawiania reguły. W pierwszej kolejności należy przypisać odpowiednie kody trankingowe do przycisków zakupowych, tak aby do systemu były przesyłane informacje, który konkretnie produkt został dodany do koszyka. Następnie trzeba utworzyć katalog produktowy, z którego będą zaciągane informacje wykorzystane w regule automatyzacji. Nie opisuje tutaj konkretnych kroków, jak wykonać powyższe punkty, ponieważ w zależności od systemu się różnią. Możesz skorzystać z pomocy dokumentacji na stronie narzędzia, z którego korzystasz lub napisać do nas – pomożemy Ci prawidłowo skonfigurować system. 

Zdarzenie: Produkt został dodany do koszyka
Warunek 1: Poczekaj X (np. 24h)
Warunek 2 (sprawdzany po upływie X czasu): Kontakt nie dokonał zakupu w ciągu ostatnich X (czas z warunku 1)
Akcja: Wyślij wiadomość e-mail „Dokończ swoje zakupy” (z treścią automatycznie uzupełnioną dodanymi produktami do koszyka)

Opcjonalne akcje:
Wyświetl reklamę na FB z produktami dodanymi do koszyka
Wyślij SMS z linkiem do uzupełnionego koszyka  

Łukasz Piwowar

Łukasz Piwowar

Od ponad 16 lat związany z technologią i marketingiem, od 12 lat zawodowo. Zaczynałem jako programista, aby następnie wejść w świat marketingu. Te doświadczenia pozwalają mi patrzeć na marketing z dwóch perspektyw – matematycznej oraz psychologicznej.W otaczającym świecie szukam wzorów i struktur, których zrozumienie pozwala mi na budowanie skutecznych rozwiązań, rozwiązywanie problemów czy dostarczanie nowych, kreatywnych pomysłów.